5.7.5 Millised on kvaliteedijuhtimise põhilised metoodikad?

iDevice ikoon 5.7.5Millised on kvaliteedijuhtimise põhilised metoodikad?

Kvaliteeti saab juhtida mitmeti, alates lihtsate põhimõtete rakendamisest ja lõpetades keerukate kvaliteedisüsteemidega, mida toetab vastav tarkvara.

Tarkvara kvaliteedi hindamise rahvusvaheline standard ISO/IEC(9126) on loodud kahetasandilisena tuues ära põhilised kvaliteedi kriteeriumid ja kõikide kriteeriumite juures ka alamkriteeriumid alljärgneval:

  • funktsionaalsus (vastavus ülesannetele - kas kõik funktsioonid on olemas; täpsus; koostöövõime teiste süsteemidega; vastavus normidele, näiteks seadused, turvalisus)
  • töökindlus (valmidus - kui tihti on tõrkeid; veakindlus - kuidas reageerib väliskeskkonna vigadele; taastatavus - kui raske on tõrke puhul uuesti tööd alustada);
  • efektiivsus (ajaefektiivsus, ressursiefektiivsus)
  • kasutatavus (kontseptuaalne selgus; õpitavus; kasutusmugavus)
  • hooldatavus (analüüsitavus - kui raske on leida muutmise kohta; muudetavus - kui raske on muuta; stabiilsus - kui tugevalt muudatused mõjutavad süsteemi; testitavus)
  • ülekantavus (adapteeruvus - kas saab üle kanda; installeerimise mugavus - kui raske on ülekanne; vastavus normidele; asendatavus).

Kvaliteedijuhtimise hindamisel on võimalik kasutada ka tarkvaraprotsessi küpsuse mudelit (Capability Maturity Model - CMM) mis eristab tarkvara­protsessi küpsu­ses viit taset, olenevalt teatud võtmeprotsesside realiseerituse astmele:

  • Tase 1: kaootiline ja ettearvamatu, kõrge riskiastmega (70%); protsessid on määratlemata ning tarkvaraarenduse edu sõltub üksikisikute jõupingutustest.
  • Tase 2: projektide täitmise tase on konstantne, ilma oluliste kõikumisteta projektist projekti (15%); rakendatakse põhilisi projektijuhtimise võtteid jälgimaks kulutusi, ajagraafikut ja funktsionaalsust,
  • Tase 3: projektide kulude, ajagraafiku ja kvaliteedi paranemine järgnevate projektide täitmisel (10%); tarkvaraarendus­protsess on dokumenteeritud, standardiseeritud ja integreeritud kogu organisatsiooni ühtsesse arendustegevusse protsessi.
  • Tase 4: ühe või mitme parameetri osas oluline edasiminek järgnevate projektide korral (5%); nii tarkvaraarendusprotsessi kui toote kvaliteedi osas teostatakse detailseid mõõtmisi, mille alusel tagatakse nii ühe kui teise osas pidev taseme tõus;.
  • Tase 5: praktiliselt kõikide parameetrite osas on saavutatud optimaalne tase (1%); protsessist saadakse pidevalt kvantitatiivset tagasisidet; testitakse ja rakendatakse innovatiivseid tehnoloogiaid.
IT valdkonna standardite kehtestajaks on maailma juhtiv standardeid loov organisatsioon IEEE, kus luuakse igal aastal ligemale 1000 standardit erinevatele tegevusvaldkondadele nagu elekter, biomeditsiin, nanotehnoloogia, telekommunikatsioon, infotehnoloogia jm.