5.7.5 Millised on kvaliteedijuhtimise põhilised metoodikad?

Kvaliteeti saab juhtida mitmeti, alates lihtsate põhimõtete rakendamisest ja lõpetades keerukate kvaliteedisüsteemidega, mida toetab vastav tarkvara.
Tarkvara kvaliteedi hindamise rahvusvaheline standard ISO/IEC(9126) on loodud kahetasandilisena tuues ära põhilised kvaliteedi kriteeriumid ja kõikide kriteeriumite juures ka alamkriteeriumid alljärgneval:
- funktsionaalsus (vastavus ülesannetele - kas kõik funktsioonid on olemas; täpsus; koostöövõime teiste süsteemidega; vastavus normidele, näiteks seadused, turvalisus)
- töökindlus (valmidus - kui tihti on tõrkeid; veakindlus - kuidas reageerib väliskeskkonna vigadele; taastatavus - kui raske on tõrke puhul uuesti tööd alustada);
- efektiivsus (ajaefektiivsus, ressursiefektiivsus)
- kasutatavus (kontseptuaalne selgus; õpitavus; kasutusmugavus)
- hooldatavus (analüüsitavus - kui raske on leida muutmise kohta; muudetavus - kui raske on muuta; stabiilsus - kui tugevalt muudatused mõjutavad süsteemi; testitavus)
- ülekantavus (adapteeruvus - kas saab üle kanda; installeerimise mugavus - kui raske on ülekanne; vastavus normidele; asendatavus).
Kvaliteedijuhtimise hindamisel on võimalik kasutada ka tarkvaraprotsessi küpsuse mudelit (Capability Maturity Model - CMM) mis eristab tarkvaraprotsessi küpsuses viit taset, olenevalt teatud võtmeprotsesside realiseerituse astmele:
- Tase 1: kaootiline ja ettearvamatu, kõrge riskiastmega (70%); protsessid on määratlemata ning tarkvaraarenduse edu sõltub üksikisikute jõupingutustest.
- Tase 2: projektide täitmise tase on konstantne, ilma oluliste kõikumisteta projektist projekti (15%); rakendatakse põhilisi projektijuhtimise võtteid jälgimaks kulutusi, ajagraafikut ja funktsionaalsust,
- Tase 3: projektide kulude, ajagraafiku ja kvaliteedi paranemine järgnevate projektide täitmisel (10%); tarkvaraarendusprotsess on dokumenteeritud, standardiseeritud ja integreeritud kogu organisatsiooni ühtsesse arendustegevusse protsessi.
- Tase 4: ühe või mitme parameetri osas oluline edasiminek järgnevate projektide korral (5%); nii tarkvaraarendusprotsessi kui toote kvaliteedi osas teostatakse detailseid mõõtmisi, mille alusel tagatakse nii ühe kui teise osas pidev taseme tõus;.
- Tase 5: praktiliselt kõikide parameetrite osas on saavutatud optimaalne tase (1%); protsessist saadakse pidevalt kvantitatiivset tagasisidet; testitakse ja rakendatakse innovatiivseid tehnoloogiaid.