Geomeetriliste kehade kujutamine

Püramiidi lõikamine tasandiga
Korrapärast kuuetahulist püramiidi lõigatakse kaldtasandiga α (e, p), mis on esiekraani suhtes risti (α ┴ ε2), läbides püramiidi kõiki tahke ja servi (sele 26).
Eestvaates projekteeruvad lõikekujundit määravad punktid 1''...6'' kõik tasandi α esijälgjoonele eα, kusjuures kaks punktipaari langevad kokku: 2''≡6'' ja 3''≡5''. Punktide pealt- ja vasakultvaated leitakse eestvaatest lähtuvate sidejoonte abil püramiidi tippu koonduvate külgservade vastavatelt projektsioonidelt. Lõikekujundi pealtvaade saadakse punktide 1'...6' järjestikusel ühendamisel sirgetega.
Lõikekujundi tegelik kuju leitakse lisaekraani võttega. Selleks võetakse lõikekujundiga paralleelne ja temast vabal kaugusel lisaekraan ε4 koos lõikekujundi loomulikus suuruses projekteerunud kujutisega ja pööratakse ümber telje u vastu ekraani ε2. Ühtemoodi märgistatud punktide 1 ja 4 võrdne esikvoot, mis võetakse pealtvaatelt, paneb paika tegeliku kuju sümmeetriatelje 14. Sellest kummalgi pool leitud punktide 2 ja 6 ning 3 ja 5 vastavalt võrdsed kaugused pärinevad samuti pealtvaatelt.
Pinnalaotust alustatakse püramiidi külgpinna lahtikantimisega. Selleks tõmmatakse punktist T kõigepealt abikaar, mille raadius võrdub püramiidi külgserva tõelise pikkusega. Kuna servad TA ja TD on esiekraaniga paralleelsed, siis raadiusena kasutatakse just nende servade eestvaateid, kas T''A'' või T''D''. Abikaarele kantakse kuus võrdset lõiku AB, BC, ... FA, mille tõelised pikkused A'B', B'C', ... F'A' saadakse püramiidi pealtvaatelt. Kõõlude otspunktid ühendatakse tipuga T. Veel vajatakse lõiketasandist allapoole jäävate külgserva osade tõelisi pikkusi. Need võetakse eestvaatelt. Servad A1=A''1'' ja D4=D''4'', kui esiekraaniga ε2 paralleelsed lõigud kantakse üle kohe pinnalaotusele. Ülejäänud servade tõelised pikkused saadakse, kui pööratakse need servad esiekraaniga paralleelseks. Erinevalt märgistatud loogelised sulud eestvaates juhatavad kätte servade B2 ja F6 ning C3 ja E5 tõelised pikkused. Pinnalaotus lõpetatakse püramiidi põhja ja lõikekujundi tegeliku kuju juurde joonestamisega.
Sele 26. Püramiidi lõikamine tasandiga: a – kolmvaade; b – ristisomeetriline kujutis; c – pinnalaotus
Ristisomeetria saamiseks ehitatakse algul püramiid lõikamata
kujul. Seejärel kantakse aksonomeetrias põhjaga samasse tasandisse
lõikehulknurga pealtvaade. Viimase tipust z-telje sihis tõmmatud
joontele mõõdetakse eestvaatelt nende tippude kõrgused. Kui senine
tuletuskäik on olnud täpne, satuvad lõikekujundi nummerdatud punktid
aksonomeetrias lõikekujundi külgservadele.

sümmeetriatelg - ось симметрии
pinnalaotus - развертка
tasand, tasapind - плоскость
püramiid - пирамида
tõeline suurus, tegelik suurus – действительная величина
ristisomeetria - пямоугольная (ортогональная) изометрия