1.9.5 Kliendisuhete juhtimine (customer relationship management – CRM)

Kliendisuhete juhtimine kui uus suund turunduses saab e-äris olulist tuge. Selle turundusstrateegia põhiideed - kliendisuhete personaliseerimine, otsesuhted iga kliendiga - on e-äri keskkondades tõhusamalt teostatavad. Turustajate personaliseeritud suhtlemine iga kliendiga võimaldab luua ettevõtte infosüsteemis iga kliendi turundusprofiili, mida täpsustatakse reaalajas.
Tulemuseks on:
- turustajate personaliseeritud müügipakkumised,
- iga kliendi nõudluse kiire ja kvaliteetne rahuldamine - kliendiprofiilide üldistamine ettevõtte aktuaalseks turumudeliks.
CRM toimib ettevõtte e-turunduses tõhusalt siis, kui partneriteks on klientide e-varustuse ekstraneti mudelid.
a) Reklaam e-turunduses. Tänapäeval reklaamib iga ettevõte ennast internetis oma lehekülgedel, enamasti on reklaam seotud internetiportaalidega. Rahvusvahelistel ettevõtetel on oma portaal võimsate reklaamiveebidega, aga nad reklaamivad oma toodangut ka suurtes reklaamiportaalides (näiteks Yahoo.com). E-reklaam kui ostetud teenus on tõhus juhul, kui ettevõtte e-turundus seda pidevalt ajakohastab (e-reklaam kui ettevõtte infosüsteemi ekstraneti osa).
b) Tarnimise juhtimine. Toodete tarnimine ostjatele on e-logistika funktsioon, mis ühendab transpordiahelad, ekspedeerimise, ladustamise, kauba käsitluse, tolliprotseduuride korraldamise ja kaupade jaotamise. Ettevõtte e-turundus võimaldab tellida e-logistika ettevõtetelt transporti, jälgida oma tarnete kulgu, suhelda e-tolliga, arveldada e-panganduse kaudu. E-logistika ettevõtte näide on Maersk Logistics (http://www.maersk-logistics.com).