1.9.3 E-äri

iDevice ikoon 1.9.3 E-äri

Virtuaalses ärikeskkonnas tehakse oluline osa äri­tehinguid internetis (virtuaalselt). E-äri (electronic business) on virtuaalsetes ärikeskkondades toimiv äri.

E-äri kirjeldavad neli ärimudeli tüüpi:

  • äri-äri (business to business, B2B)
  • äri-tarbija (business to consumer, B2C)
  • äri-riik (business to administration, B2A)
  • tarbija-riik (consumer to administration, C2A).

E-äri mõjutab oluliselt selliseid majanduse valdkondi (B2B ja B2C mudelid) nagu turundus, müük, reklaam, varustus, hulgi- ja jaekaubandus, kaupade järelteenin­dus ja remont, rahandus, kindlustus, transport ja logis­tika, digitaaltootmine, hajustootmine. B2A sektoris mõjutab e-äri riigi ja äri koostöö valdkondi: toll, mak­sundus, riigihanked, tegevusload, õiguslik regulatsioon.

a) E-äri valdkonnad. Põhilised toimivad e-äri valdkonnad on e-rahandus, e-turism, e-varustus, e-kaubandus, e-meedia, e-õpe.

b) E-äri iseloomustus.

  • E-turg. Globaalne virtuaalne turg ühendab kõik toodete ja teenuste pakkujad ning ostjad ja annab igaühele võimaluse ühineda selle turuga. Ettevõte sattub e-äris globaalsesse virtuaalärikeskkonda. E-äri loob uusi e-turge.
  • E-äri kiirus. Virtuaalses keskkonnas toimuvad äri­tehingud oluliselt kiiremini, mis loob eelised e-ette­võtetele.
  • E-vahendus. E-äris domineerib praegu vahendus: kaubandus, varustus, logistika, finantsteenindus jt..
  • Outsourcing. Ettevõtete keskendumine oma põhi­tegevusele ja kõrvaltegevuse andmine spetsialiseeritud firmadele saab olulist tuge e-ärist. E-äri omadused ­äriinfo vahetamise kiirus, otsesus, mobiilsus, täiuslik­kus ja töökindlus - võimaldavad ettevõttel osta/rentida juhtimisteenuseid (e-rahandus, e-turundus, e-varustus), aga ka kõiki infotehnoloogilisi teenuseid ja võimalusi.
  • E-äri ressursid. E-äri põhineb inforessurssidel, mis on enamasti tasuta või odavad ja sõltub suurel mää­ral inimestest ja nende teadmusest. Tavalise äriga võr­reldes sõltub e-äri vähem materiaalsetest vahenditest, nende hindade dünaamikast ja kättesaadavusest. Väikeettevõtluse e-äri sõltub vähe rahast, suur e-äri on kallis.
  • E-äri uued võimalused. Uute äriideede ja virtuaal­ettevõtluse võimalused e-äris on praegu veel piirama­tud. E-äri on uus ja suur väljakutse ärimeestele ja loob võimalusi inimestele, kellel ei ole neid seni olnud.

c) Ettevõte e-majanduses. E-äri on iga ettevõtte võimalus laiendada tegevuspiir­konda ja võimendada tegevust. Ettevõte laiendab oma tegevust sisenemisega e-äri keskkonda, seal suureneb firma võimalike äripartnerite hulk globaalsel e-turul tegutsejate võrra. Ettevõte võimendab oma tegevust sisenemisega e­-äri keskkonda, seal omandab ta e-äri eelised: klientide tellimuste kiire ja paindlik täitmine, kiire ja kvaliteetne toodete tarnimine, kulude ja varude kokkuhoid.

d) Ettevõtte infosüsteem e-äris. Ettevõtte infosüsteemi mudel e-äris on esitatud joonisel 1-9.

Joonis 1-9. Ettevõtte infosüsteem e-äris

Selles mudelis jaguneb ettevõtte infosüsteem intraneti ja ekstraneti vahel. Intranet on ettevõttesisene välis­partneritele suletud infosüsteemi osa. Ekstranet on ette­võtte infosüsteemi avatud osa, kuhu välispartneritel on juurdepääs interneti kaudu.

e) Ettevõtte e-äri. Ettevõtte põhilised juhtimisvaldkonnad e-äris on e-turundus, e-varustus, e-finantsteenindus.