1.9.3 E-äri

Virtuaalses ärikeskkonnas tehakse oluline osa äritehinguid internetis (virtuaalselt). E-äri (electronic business) on virtuaalsetes ärikeskkondades toimiv äri.
E-äri kirjeldavad neli ärimudeli tüüpi:
- äri-äri (business to business, B2B)
- äri-tarbija (business to consumer, B2C)
- äri-riik (business to administration, B2A)
- tarbija-riik (consumer to administration, C2A).
E-äri mõjutab oluliselt selliseid majanduse valdkondi (B2B ja B2C mudelid) nagu turundus, müük, reklaam, varustus, hulgi- ja jaekaubandus, kaupade järelteenindus ja remont, rahandus, kindlustus, transport ja logistika, digitaaltootmine, hajustootmine. B2A sektoris mõjutab e-äri riigi ja äri koostöö valdkondi: toll, maksundus, riigihanked, tegevusload, õiguslik regulatsioon.
a) E-äri valdkonnad. Põhilised toimivad e-äri valdkonnad on e-rahandus, e-turism, e-varustus, e-kaubandus, e-meedia, e-õpe.
b) E-äri iseloomustus.
- E-turg. Globaalne virtuaalne turg ühendab kõik toodete ja teenuste pakkujad ning ostjad ja annab igaühele võimaluse ühineda selle turuga. Ettevõte sattub e-äris globaalsesse virtuaalärikeskkonda. E-äri loob uusi e-turge.
- E-äri kiirus. Virtuaalses keskkonnas toimuvad äritehingud oluliselt kiiremini, mis loob eelised e-ettevõtetele.
- E-vahendus. E-äris domineerib praegu vahendus: kaubandus, varustus, logistika, finantsteenindus jt..
- Outsourcing. Ettevõtete keskendumine oma põhitegevusele ja kõrvaltegevuse andmine spetsialiseeritud firmadele saab olulist tuge e-ärist. E-äri omadused äriinfo vahetamise kiirus, otsesus, mobiilsus, täiuslikkus ja töökindlus - võimaldavad ettevõttel osta/rentida juhtimisteenuseid (e-rahandus, e-turundus, e-varustus), aga ka kõiki infotehnoloogilisi teenuseid ja võimalusi.
- E-äri ressursid. E-äri põhineb inforessurssidel, mis on enamasti tasuta või odavad ja sõltub suurel määral inimestest ja nende teadmusest. Tavalise äriga võrreldes sõltub e-äri vähem materiaalsetest vahenditest, nende hindade dünaamikast ja kättesaadavusest. Väikeettevõtluse e-äri sõltub vähe rahast, suur e-äri on kallis.
- E-äri uued võimalused. Uute äriideede ja virtuaalettevõtluse võimalused e-äris on praegu veel piiramatud. E-äri on uus ja suur väljakutse ärimeestele ja loob võimalusi inimestele, kellel ei ole neid seni olnud.
c) Ettevõte e-majanduses. E-äri on iga ettevõtte võimalus laiendada tegevuspiirkonda ja võimendada tegevust. Ettevõte laiendab oma tegevust sisenemisega e-äri keskkonda, seal suureneb firma võimalike äripartnerite hulk globaalsel e-turul tegutsejate võrra. Ettevõte võimendab oma tegevust sisenemisega e-äri keskkonda, seal omandab ta e-äri eelised: klientide tellimuste kiire ja paindlik täitmine, kiire ja kvaliteetne toodete tarnimine, kulude ja varude kokkuhoid.
d) Ettevõtte infosüsteem e-äris. Ettevõtte infosüsteemi mudel e-äris on esitatud joonisel 1-9.
Joonis 1-9. Ettevõtte infosüsteem e-äris
Selles mudelis jaguneb ettevõtte infosüsteem intraneti ja ekstraneti vahel. Intranet on ettevõttesisene välispartneritele suletud infosüsteemi osa. Ekstranet on ettevõtte infosüsteemi avatud osa, kuhu välispartneritel on juurdepääs interneti kaudu.
e) Ettevõtte e-äri. Ettevõtte põhilised juhtimisvaldkonnad e-äris on e-turundus, e-varustus, e-finantsteenindus.