1.3.1 Ettevõtete konkurentsivõime tagamine

Käesolevas osas pöörame tähelepanu kasumit taotlevatele ettevõtetele. Kuigi väga olulist sisulist vahet eri tüüpi ettevõtete vahel ei ole, mistõttu paljud probleemid, mida me analüüsime kasumit taotlevate ettevõtete juures on ülekantavad oma võimalike lahenduste osas ka kasumit mittetaotlevatele ettevõtetele.
Lähtuvalt ettevõtte tegevusvaldkonnast sõltub ettevõtte konkurentsivõime alltoodud faktoritest:
- turu iseloom, millel konkreetne ettevõtja tegutseb, kas on tegemist monopoli, täieliku konkurentsi turu, monopoolselt konkureeriva turu või oligopoolse turuga
- turu jaotumine toodete alusel, kas on tegemist ressursituru (tooraine jne.) tootjatele suunatud kauba turuga (masinad, seadmed, pooltooted) või lõpptarbijale suunatud toodete või teenuste turuga
- toodangu või teenuse iseloom, mida pakutakse klientidele
- tootmistegevus, kui edukalt on ettevõte korraldanud tootmistegevuse, logistilise külje (varustus, laomajandus, müük, transport) ja kui edukalt suudab ta ettevõtet juhtida, koostada lühi ja pikaajalisi plaane ning reageerida tagasisidena saadud informatsioonile.
Tootmistegevust kui protsessi iseloomustab joonisel 1-1 toodud skeem, kus on arvesse võetud ettevõtete valikuvõimalusi nii tooraine hankimiseks kui ka toodangu realiseerimiseks. Nimelt võib ettevõtte välja arendada kas oma müügivõrgud või kasutada vahendajate abi. Siit ka jaotus otseseks ja kaudseks turustustuseks.
Joonis 1-1. Ettevõtte tootmistegevuse üldine kirjeldus
Kahtlemata on turg see koht, mis annab hinnangu tootja majandustegevusele näidates, kas ja kuidas on ettevõte oma eesmärkide realiseerimisega hakkama saanud.
Turustusvõimaluste analüüs (joonis 1-2) on iga tootja jaoks äärmiselt oluline, seejuures tuleb silmas pidada:
- kas turg on küllastunud, kas tootel on palju lähedasi asendajaid jne.
- turu maht, tarbijate ostujõud, jne.
- tarbijate grupid, milline tarbijate grupp on toote põhikasutaja, kui suurt turuosa suudetakse endale võita
- turustusmajanduslikud eesmärgid, mis seonduvad kvaliteedi, hinna, jaotamise ja koos sellega, kas pika järelteenindusaja või garantiiajaga ning suhtlusega (joonis 1-3)
- muud tootemüüki mõjutavad faktorid (maksetingimused, millisel kohal ollakse toote elutsüklis (joonis 1-4), hooajalisuse mõju jne.).
Joonis 1-2.Turustusvõimaluste analüüs
Joonis 1-2 võimaldab saada ülevaate turu analüüsi erinevatest etappidest ning turustamisvõimaluste analüüsi põhjal saab välja töötada turustamise konkreetsed eesmärgid ja turustamiskontseptsiooni.
Turustamise eesmärgid võivad olla vägagi erinevad alates soovist:
- suurendada firma toodangu osatähtsust teatud konkreetses geograafilises piirkonnas iga järgneva kvartali jooksul 5%
- suurendada järgmisel aastal müügikäivet 7% võrra
- suurendada teatud konkreetses turusegmendis toote X tuntuseastet 15 % võrra.