1.6.1 Kvaliteedi juhtimine ja standardid

Tarkvaraarenduse roll on ettevõtetes aegade jooksul muutunud. Algselt oli tarkvara innovatsiooni ja ettevõtte toodete/teenuste parendamisel üks elementidest, aja jooksul on tarkvarast saanud iseseisev toode.
Tarkvaraarenduse ja halduse protsess on muutunud keerukamaks: on kasvanud tarkvara funktsioonide keerukus ning sellest tulenevalt kulud, mis tema loomise ja käigushoidmise peale ettevõtetel lähevad. Suurenenud on sõltuvus tarkvarast, keerukamaks muutunud tarkvaraarenduse vahendid (CASE-vahendid), tarkvarasüsteeme liidestatakse omavahel. Arusaadavalt on see toonud kaasa suurema tähelepanu tarkvara kvaliteedi tõstmise ja tarkvaraarenduse protsessi efektiivsemaks ja tõhusamaks muutmise vastu. Kui tööd teha nö õigesti, järelemõeldult ja järeleproovitud töövõtteid kasutades, siis on suurem lootus, et tekkiv toode on kvaliteetne, samuti valitseb lootus, et toode valmib kiiremini ning annab firmale sealjuures rahalist kokkuhoidu.. See põhimõte on mujal inimtegevuses täiesti tavaline - pahteldades seina õigeid töövõtteid ja -vahendeid kasutades saab töö kiiremini tehtud ja tulemus näeb ka tunduvalt parem välja.
Ajalooliselt on tarkvaraarendusprotsessi parendamisega enim tegeletud sellistes valdkondades nagu militaarvaldkond, kosmosevaldkond, tööstus, ja valdkonnad, kus tarkvarale usaldati kriitiliste protsesside juhtimine ning seega oli kvaliteet eriti oluline. Nendest valdkondadest on välja kasvanud ka esimesed süstematiseeritud ja kirjeldatud arendusmetoodikad. Esialgu pandi efektiivsema tarkvaraarenduse nimel suuremat rõhku arenenumate keelte kasutamisele. Edasi omandasid metoodika aspektid üha suurema tähtsuse. Algselt püüti igas valdkonnas luua oma tarkvaraarenduse meetod, hiljem taibati, et eri valdkondades on mõistlik kasutusele võtta samad põhimõtted ja protsesside raamistikud. Nii on kirjeldatud mitmeid arendusmeetodeid, samuti loodud standarte, mis peaksid kõik aitama tarkvaraarendusprotsessi mõistlikus suunas juhtida.
Standardid tegelevad peamiselt kvaliteedikindlustamise probleemidega, hinnangu andmisega kriitiliste äriprotsesside haldamisele ja juhtimisele. Järgnevalt mõned näited süsteemiarenduse standarditest