7.3.2 Käideldavuse mõõdikud

iDevice ikoon 7.3.2 Käideldavuse mõõdikud

Intsidentide elutsükli saab jagada erinevateks faasideks:

  • Intsidendi toimumisaeg (Incident Occurrence) on aeg kui kasutajal ilmneb probleem
  • Tuvastamine (Detection) - aeg, mil IT osakonda informeeritakse intsidendist
  • Diagnoos (Diagnosis) - intsidendi põhjuse tuvastamise aeg
  • Remont (Repairing) - aeg kui võetakse tarvitusele vastumeetmed probleemi lahendamiseks
  • Taastumine (Recovery) - aeg kui probleemiga seotud teenused on täielikult taastunud.

Joonis 72. Intsidendi elutsükkel ajateljel (Allikas: Learning Materials for Information Technology Professionals (EUCIP-Mat))

Vastavalt eelpoolloetletud sündmuste järgnevusele on kasutusel järgmised mõõdikud käideldavuse taseme hindamiseks:

  • Keskmine parandusaeg (MTTR - Mean Time to Repair) - keskmine ajavahemik, mis kulub konfiguratsioonielemendi või IT teenuse parandamiseks peale tõrget ehk keskmine aeg ajavahemik IT osakonna teavitamisest kuni teenuse taastumiseni.
  • Keskmine tõrketa tööaeg (MTBF - Mean Time Bewteen Failure) - töökindluse mõõdik. MTBF on keskmine ajavahemik, millal konfiguratsioonielement või IT teenus toimivad ilma katkestuseta. Seda mõõdetakse IT teenuse taastumise momendist kuni järgmise tõrke tuvastamiseni.
  • Keskmine intsidentide vaheline aeg (MTBSI - Mean Time Between System Incident) - töökindluse mõõdik. MTBSI on keskmine ajavahemik süsteemi või IT teenuse ühe tõrke algusest kuni järgmise tõrke alguseni. MTBSI = MTBF + MTTR
  • Käideldavuse protsent (Availability percentage) - mõõdab käideldavust protsentides vastavalt valemile:
    • %käideldavus=((AST - DT) / AST) × 100, kus AST (Agreed service time) on kokkulepitud teenusaeg ja DT (Downtime) on maasolekuaeg
  • Mittekäideldavuse protsent (Unavailability percentage) - vastand käideldavuse protsendile
  • Kestus (Duration) - käideldavuse protsendi ajaline väljendus
  • Tõrkesagedus (Frequency of Failure) - keskmine tõrkesagedus
  • Tõrkemõju (Impact of Failure) - tõrke poolt põhjustatud kahju hinnang äri perspektiivis