7.3.1 Käideldavushalduse mõisted

Teenused,
mis peavad pidevalt toimima on muutunud tavaliseks IT keskkondades. Ajutine teenuse
maasolek võib põhjustada väga halba mõju ettevõtte klientide rahulolule ja kogu
ettevõtte mainele. Kuna äriprotsesside komponendid on tihedalt läbipõimunud IT
komponentidega on oluline et käideldavushalduse protsess arvestab ärile
iseloomulike nõuetega.
Käideldavuse halduse protsess
(Availability Management Process) vastutab teenuse osutamise alas teenuste
käideldavuse halduse eest eesmärgiga garanteerida käideldavuse taseme
säilimine, mis rahuldab ärivajadusi.
Käideldavuse halduse protsessiga seotud terminid:
- Käideldavus (Availability) - IT komponendi võime täita nõutud funktsionaalsust etteantud ajavahemikus. Käideldavuse määravad töökindlus, hooldatavus, teenindatavus, sooritusvõime ja turvalisus. Tavaliselt väljendatakse käideldavust protsendina. Arvutus põhineb kokkulepitud teenusajal ja maasolekul. Parim praktika soovitab arvutada käideldavust lähtudes IT teenuse ärilisest väljundist.
- Töökindlus (Reliability) - mõõt iseloomustamaks, kui kaua võib konfiguratsioonielement või IT teenus täita ettenähtud funktsioone ilma katkestuseta. Selleks mõõduks on enamasti MTBF (Mean Time BetweenFailure) või MTBSI (Mean Time Between Service Incidents). Terminit töökindlus saab kasutada ka iseloomustamiseks tõenäosust, et protsess, funktsioon, jne suudab tarnida nõutava tulemuse.
- Tõrge (Failure) - kaotatud võime toimida vastavalt spetsifikatsioonile või tarnida nõutavat tulemit.Terminit tõrge võib kasutada IT teenuste, protsesside, tegevuste,konfiguratsioonielementide, jms kohta. Sageli põhjustab tõrge intsidendi, mis takistab teenuse nõuetele vastavat toimimist.
- Taastatavus (Recoverability) - teenuse võime taastuda tõrkeolukorrast kiirelt ja korrektselt
Taastatavuse omadust iseloomustavad järgmised parameetrid:
- Hooldatavus (Maintainability) - mõõt, mis näitab, kui kiiresti ja efektiivselt on võimalik tõrke järel konfiguratsioonielemendi või IT teenuse töövõime taastada. Hooldatavust mõõdetakse ja raporteeritakse tihti näitajaga MTRS (Mean Time toRestore Service). Hooldatavust kasutatakse ka tarkvara või IT teenuse arenduse kontekstis, et iseloomustada selle omadust olla kergesti muudetav või parandatav.
- Vastupanuvõime (Resilience) - konfiguratsioonielemendi või IT teenuse võime panna vastu tõrgete tekkele või taastuda kiiresti tõrke ilmnemist.
- Teenindatavus (Serviceability) - tarnija, kui kolmanda poole võime täita lepingut. See leping sisaldabkonfiguratsioonielemendi töökindluse, hooldatavuse või käideldavuse kokku lepitud tasemeid.
Ülejäänud mõisted seoses käideldavuse haldusega:
- Turvalisus (Security) - rakendatavad halduspoliitikad, et tagada teatud spetsiifiliste teenuste hoolduseks turvaparameetrid
- Elutähtis ärifunktsioon (VBF - Vital Business Function) - äriprotsessi funktsioon, mis on äri edukuse suhtes otsustav. Elutähtsad ärifunktsioonid on olulised ärijätkuvuse halduse, IT teenuste talitluspidevuse halduse ja käideldavushalduse seisukohast.