7.1.3 Erinevad lepingutüübid

Kui teenustaseme leping on ametlik leping
kliendi jateenuseosutajavahel, siis käitluslepe
on tüüpiliselt kasutuses teenuseosutaja IT osakonnas, et teisendada kliendiga
kokkulepitud mõõdikud parameetriteks, mida on võimalik lihtsasti hinnata. Käitluslepe
on töödokument, milles sisalduvad vajalikud detailid teenustaseme lepingus
kirjeldatud teenuste täitmise kohta. Käitluslepe defineerib nõuded (aja ja
ressursi osas), mis on seotud IT teenuste arendajatega ja hooldusmeeskonnaga.
Käitlusleppe peamised
elemendid on:
- Pakutava teenuse definitsioon ja selle seos vastava allüksusega
- Lepingu osapooled
- Teenindatavate kasutajate hulk
- Ärikahjud teenuse käideldavuse puudumisel
- Kriitilised teenindusperioodid ehk tipptunnid või perioodid kuude lõikes
- Mitteaktiivsusperioodid hoolduseks kui teenuse käideldavus ei ole kriitiline
- Teenuse katkemise vältus, peale mida läheb käiku taasteplaan
- Käideldavuse hindamismeetodid (mõõdetakse minimaalse nõutud sooritusvõimee järgi ja aja järgi, mil teenus ei olnud aktiivne)
- Aruandluse graafik
Palju IT teenuse pakkujaid kasutab oma partnereid teenuste osutamisel sõlmides nendega partnerlepingud. Need on lepingud, mis sõlmitakse IT ettevõtete vahel ja oma sisult sarnanevad need käitluslepetega. Erinevalt käitluslepetest on partnerlepingud osapooltele ametlikud ja nende kaudu delegeeritakse ka vastutus teatud teenuse täitmise eest alltöövõtjale.
Kogu teenuse
pakkumise protsess peab olema monitooritud ja kaetud aruandlusdokumentidega. Teenuse
aruanded peavad olema täidetud jooksvalt.
Kliendile tuleb koostada perioodilist aruandlust ja edastada need vastavalt
lepingus määratud sagedusele ja enne lepingu ülevaatamist või pikendamist.
Teenuste täitmise jälgimine on võimalik vaid siis kui teenused on mõõdetavad.
Seetõttu on eluliselt tähtis määrata spetsiifilised mõõdikud igale teenustaseme
lepingus kirjeldatud teenusele ja kirjeldada need mõõdikud ka teenustaseme
lepingus.
Peale selle peab teenustaseme leping defineerima garanteeritud teenuse kvaliteedi
ja rahalised trahvid, mis tulenevad teenuse garanteeritud taseme
mittetäitmisest.
Järgnevalt mõned võimalikud mõõdikud teenuste hindamiseks:
- Teenuse käideldavusperioodi jooksul protsentides
- Teenuseosutaja reageerimisaeg tõrke ilmnemisel
- Teenusega seotud teenindajate hulk
- Spetsiifilised teenused
Teenustaseme lepingu jälgimis- ja aruandlustegevusel on järgmised eesmärgid:
- Kokku leppida ja korraldada nõutud teenuse tase
- Mõõta ja aru anda teenuse tasemest, vajalikest ressurssidest ja teenuse täitmise maksumusest
- Pidevalt parendada pakutavat teenuse taset
- Koordineerida teiste teenuse haldamise protsessidega
- Perioodiliselt vaadata üle teenustaseme leping, et ära hoida lahknevused kliendi muutunud nõuete ja teenuses fikseeritud teenuse taseme vahel
- Teenuse taseme hindamine vastavalt lepingus sätestatud mõõdikutele.