7.1.3 Erinevad lepingutüübid

iDevice ikoon 7.1.3 Erinevad lepingutüübid

Kui teenustaseme leping on ametlik leping kliendi jateenuseosutajavahel, siis käitluslepe on tüüpiliselt kasutuses teenuseosutaja IT osakonnas, et teisendada kliendiga kokkulepitud mõõdikud parameetriteks, mida on võimalik lihtsasti hinnata. Käitluslepe on töödokument, milles sisalduvad vajalikud detailid teenustaseme lepingus kirjeldatud teenuste täitmise kohta. Käitluslepe defineerib nõuded (aja ja ressursi osas), mis on seotud IT teenuste arendajatega ja hooldusmeeskonnaga.
Käitlusleppe peamised elemendid on:

  • Pakutava teenuse definitsioon ja selle seos vastava allüksusega
  • Lepingu osapooled
  • Teenindatavate kasutajate hulk
  • Ärikahjud teenuse käideldavuse puudumisel
  • Kriitilised teenindusperioodid ehk tipptunnid või perioodid kuude lõikes
  • Mitteaktiivsusperioodid hoolduseks kui teenuse käideldavus ei ole kriitiline
  • Teenuse katkemise vältus, peale mida läheb käiku taasteplaan
  • Käideldavuse hindamismeetodid (mõõdetakse minimaalse nõutud sooritusvõimee järgi ja aja järgi, mil teenus ei olnud aktiivne)
  • Aruandluse graafik

Palju IT teenuse pakkujaid kasutab oma partnereid teenuste osutamisel sõlmides nendega partnerlepingud. Need on lepingud, mis sõlmitakse IT ettevõtete vahel ja oma sisult sarnanevad need käitluslepetega. Erinevalt käitluslepetest on partnerlepingud osapooltele ametlikud ja nende kaudu delegeeritakse ka vastutus teatud teenuse täitmise eest alltöövõtjale.

Kogu teenuse pakkumise protsess peab olema monitooritud ja kaetud aruandlusdokumentidega. Teenuse aruanded peavad olema täidetud jooksvalt.
Kliendile tuleb koostada perioodilist aruandlust ja edastada need vastavalt lepingus määratud sagedusele ja enne lepingu ülevaatamist või pikendamist.
Teenuste täitmise jälgimine on võimalik vaid siis kui teenused on mõõdetavad. Seetõttu on eluliselt tähtis määrata spetsiifilised mõõdikud igale teenustaseme lepingus kirjeldatud teenusele ja kirjeldada need mõõdikud ka teenustaseme lepingus.
Peale selle peab teenustaseme leping defineerima garanteeritud teenuse kvaliteedi ja rahalised trahvid, mis tulenevad teenuse garanteeritud taseme mittetäitmisest.
Järgnevalt mõned võimalikud mõõdikud teenuste hindamiseks:

  • Teenuse käideldavusperioodi jooksul protsentides
  • Teenuseosutaja reageerimisaeg tõrke ilmnemisel
  • Teenusega seotud teenindajate hulk
  • Spetsiifilised teenused

Teenustaseme lepingu jälgimis- ja aruandlustegevusel on järgmised eesmärgid:

  • Kokku leppida ja korraldada nõutud teenuse tase
  • Mõõta ja aru anda teenuse tasemest, vajalikest ressurssidest ja teenuse täitmise maksumusest
  • Pidevalt parendada pakutavat teenuse taset
  • Koordineerida teiste teenuse haldamise protsessidega
  • Perioodiliselt vaadata üle teenustaseme leping, et ära hoida lahknevused kliendi muutunud nõuete ja teenuses fikseeritud teenuse taseme vahel
  • Teenuse taseme hindamine vastavalt lepingus sätestatud mõõdikutele.