Kui kõik ristlõiketasandid kõverduvad
takistuseta ja ühtmoodi, siis
nimetatakse väänet vabaväändeks ehk takistamata väändeks
(sks Saint-Venant Torsion, ingl St. Venant torsion,
vn e
).
Vabaväändemomendi (St. Venant'i väändemomendi) Tt
ja väändenurga θ
tuletis varda teljesuunalise koordinaadi järgi on omavahel seotud (vt väändenurga diferentsiaalvõrrand [KMPR12]).
kus
Vabaväändel (jn 1.2) säilitavad varda pikikiud oma pikkuse. Normaalpinged ristlõikes puuduvad, mõjuvad ainult nihkepinged.
Kui ristlõiketasandite kõverdumine on takistatud, siis sellist väänet nimetatakse takistatud väändeks (sks Wölbkrafttorsion, ingl restrained warping torsion,
vn
e
[Vla59], [Smi75, lk 314]).
Mitteümarvarraste väändel toimub ristlõiketasandi kõverdumine -
kooldumine 1.3, deplanatsioon (sks Wölbung 1.4 e Verwerfung, ingl warping 1.5 1.6 1.7 e deplanation,
vn 1.8 ehk
).
Takistatud väändel deformeeruvad varda pikikiud erinevalt (jn 1.3).
Joonisel 1.4 näeme I-profiili ülemise ja alumise vöö erisugust deformeerumist
takistatud väändel. Erineva deformeerumise tagajärjel ristlõige kooldub (kõverdub).
Ristlõike kooldumisel tekivad kooldepinged, mis jagunevad
Kooldenormaalpinged σω
ülemises ja alumise vöös moodustavad paindemomentide
paari (jn 1.4), mille korrutist nende vahekaugusega
a nimetatakse bimomendiks Bω
.
andres