3.4.1 Infotehnoloogiliste lahenduste hindamine

iDevice ikoon 3.4.1 Infotehnoloogiliste lahenduste hindamine

Investeerimine sõltumata tegevusvaldkonnast on vahendite paigutamine eesmärgiga teenida tulu vahendite paigutuse väärtuse kasvust; Kulutused tehakse seadmetele, masinatele, hoonetele (tootmisvahenditele) ning kaubavarudele. Investeeringud võib olemuselt jagada operatiivseteks ja strateegilisteks. Operatiivsed on reeglina kiire mõjuga projektid, mis peavad tagama rutiinsete äriprotsesside parendamise ja toimimise IT abil: arvestus, kommunikatsioon, tootmise juhtimine jm. Strateegilised investeeringud on uute väärtuste või pikemaajaliste eeliste loomiseks: veebirakendused, automatiseeritud müügisüsteemid, elektrooniline pangandus - kõik sellised lahendused, mille tulemusena laieneb tuntavalt tootevalik, suureneb turuosa, paraneb ettevõtte kuvand jm.

Operatiivsete IT investeeringute üle otsustamisel on tavaliselt tegemist kvantitatiivsete, numbriliselt hinnatavate kriteeriumitega; kulude sääst, efektiivsus, tööaja kokkuhoid jm. Niisuguste investeeringute hindamisel saab kasutada üldtunnustatud tasuvuse või kulude meetodeid (omandi kogumaksumus, nüüdisväärtus, rentaabluslävi jm., vt. alateema 3.3) ning jõuda hästi põhjendatud otsusteni.

Strateegiliste IT investeeringute käsitlemine on aga keerukam kahel põhjusel:

1. Otsust määravad kriteeriumid võivad olla nii kvantitatiivsed (majanduslikud, rahalised), kui ka kvalitatiivsed (kuvand, kvaliteet, töökindlus, klientide rahulolu jms).

2. Alternatiivseid variante iseloomustavaid kriteeriume on sageli rohkem kui üks.

3. Puudub üldlevinud metoodika IT investeeringute hindamiseks, erinevalt investeeringute käsitlemisest muudes valdkondades, mida käsitleb ärirahanduse teooria (Corporate Finance).

TCO (Total Cost of Ownership) mudel on keskendunud eelkõige kuludele, sellele, kuidas IT kulusid paremini mõõta, juhtida ja vähendada, tõstmaks IT investeeringute tulusust.

TBO (Total Benefit of Ownership) mudel seevastu on orienteeritud tulude suurendamisele, sellele, kuidas paremini juhtida, suurendada ja mõõta IT investeeringult saadavaid tulusid.

Tänapäeval on rõhuasetus kaldunud pigem tulude suurendamise poole. Investeeringud IT-sse peavad kiirendama otsuste tegemist, tõstma teeninduse kvaliteeti ja teenuste/toodete arendustempot jne.

Infotehnoloogia on strateegiline, kuid tehniliselt ja organisatsiooniliselt väga keerukas valdkond, mille kvaliteeti tuleb hinnata vastavalt püstitatud lähteülesandele ja kasutajate rahulolule. Eelkõige tuleb hinnata vastavust infosüsteemi eesmärkidele ja turvalisust ja olemasolevatele kriteeriumitele vastavus selgitatakse välja auditi käigus.

Infosüsteemi audit on organsatsiooni automatiseeritud või automatiseerimata protsesside ja organisatsioonilise struktuuri ning nende seoste ja toimimise ning tõhususe ja õigsuse sõltumatu läbivaatus ja uurimine. Auditi eesmärgiks on kindlaks teha infosüsteemi juhtimise asjakohasus, vastavus kehtestatud poliitikatele ja tööprotsessidele, turberikkumiste avastamine ning kontrollitavates valdkondades vajalikuks osutuvate täiendusettepanekute tegemine.

Lahtiseletatult on see kõigi infosüsteemi komponentide - tehnoloogiliste seadmete, süsteemiga töötavate ja kokku puutuvate inimeste ning dokumentide ülevaatus. Oluline osa on siin juriidilistel aspektidel s.o. vastavus näiteks andmekaitse ja lepinguõiguse nõuetele ning turvalisuse tagamine.

Infosüsteemi töökindluse ja kvaliteedi tagamine on selle haldaja igapäevane kohustus. Ettevõtetes peab olema tagatud kasutamise majanduslik mõttekus. Avalikus sektoris ei ole asjakohane rääkida otsesest majanduslikust tasuvusest kuid peab olema tagatud teenuste kättesaadavus ja otstarbekus.

Infosüsteemide pideva arengu tingimustes tuleb alati silmas pidada nende vastavust kasutajate vajadustele. Kõik uuendused, sidustused teiste infosüsteemidega ja kasutusest osaline või täielik kõrvaldamine peavad olema kooskõlas pidevalt uuendatava tegevuskavaga. Koos organisatsiooni ja ühiskondliku elu muutustega muutuvad ka sise- ja välisklientide ootused pakutavatele teenustele. klientide ootuste väljaselgitamiseks tuleb pidevalt teha kasutajate küsitlusi ja rahuolu uuringuid. Viimased on kindel osa organisatsioonide kvaliteedisüsteemist ning küsimused infosüsteemide kohta on nendes põhjendatud.

Organisatsioonis on vaja pidevalt jälgida infotehnoloogia kasutamise majanduslikku tulemust ning võimaluse korral seda üksikute infosüsteemide tasemel.