2.4.1 IT süsteemide soetamise võimalustest

Organisatsioonil on tihtipeale keeruline langetada selliseid strateegilisi otsuseid nagu kuidas organiseerida tarkvara komponentide või rakenduste haldust. Valikud on palju alates eritellimuse peale väljatöötatud ja ainult konkreetsele firmale sobivast lahendusest ning lõpetades teenuse sisseostmisega (outsourcing). Lisaks nendele võimalustele võib ju ka mingi tüüplahenduse, millesse on sisse viidud mõningad parandused ja muudatused. Lahendusi on loomulikult võimalik osta erinevatelt pakkujatelt ning koostada integreeritud tarkvaralahendus, mis mingite firma jaoks oluliste kriteeriumide järgi oleks optimaalne.
Valiku tegemine nende variantide vahel ei ole lihtne, eriti kui valikukriteeriumid on erinevad, ühel juhul on oluline rakenduslik külg või tehnoloogiline tase, teistel juhtudel integreeritus.
Üldjuhul tuleks enne infosüsteemide valikuotsuste langetamist analüüsida firma vajadusi.
Nagu igasuguse strateegilise otsustuse juures, tuleks selgitada:
- kus momendil ollakse,
- kuhu välja tahetakse jõuda (funktsionaalsed rakendused),
- millised on organisatsioonilised, rahalised võimalused (majanduslik aspekt).
Järelikult selleks, et üldse asuda infosüsteemi projekteerima tuleb omada ülevaadet organisatsiooni struktuurist, kuidas see toimib ja millised on ametikohtade ülesanded. Seejärel tuleks selgitada, kuidas informatsioon liigub ja kas selles valdkonnas on tekkinud probleeme. Alles seejärel tuleks mõelda lahendusvariantidele. Lahendused võivad olla firma enda poolt välja töötatud või siis tellitud lähtudes siis põhimõtetest, leida sobiv „hinna ja kvaliteedi" vahekord. Ülesande püstitusega (kus ollakse ja kuhu tahetakse jõuda) võib firma ka ise oma jõududega hakkama saada, kuid kui on tegemist piisavalt suure firmaga siis võib osutuda mõistlikumaks kasutada spetsiaalse firma abi. Selliste projektide koostamine allub ikkagi teatud seaduspärasustele ja nõuab professionaalseid teadmisi.
Kui firma tegevus on korrektselt kirja pandud, siis peaks see selgelt peegeldama ka firma erilisi vajadusi ja pakkuma suuremaid integreerimise võimalusi teiste äriinfo süsteemidega. Võimalikest kuludest rääkides ei tohiks piirduda sisseostu või arenduskuludega, vaid tuleks lisada ka prognoosid hooldus- ja modifitseerimiskulude osas. Need kulud võiks põhimõtteliselt lisada ka omaniku kogukulude hulka, mida täpsemalt vaadeldakse juba järgmises osas.
Infosüsteemi väljatöötamisel saab kombineerida isetegemise ja tellimise vahel. Parima hinna ja kvaliteedi suhte annab reeglina variant, kus infosüsteemi väljatöötamisel ostetakse sisse juba katsetatud alamsüsteeme ja lahendusi mingilt spetsialiseerunud arvutifirmalt. Sõltumata kasutatavast infosüsteemi väljatöötamise skeemist peab silmas pidama, et lõpptulemus saab olema kvaliteetne ainult siis kui seda tehakse pidevas koostöös lõpptarbijatega e. ettevõtte töötajatega.
Hinnata tuleks ka asjaolusid, mis näitavad firma suutlikust teenindada erilahendusi. Üldjuhul tagavad ostetud või teenusena sisseostetud infosüsteemid regulaarsema ja kiirema uuenduste sisseviimise võimalused kui see eritellimusena valminud süsteemi korral võimalik oleks.
Firma jaoks võib olla ka ohu märgiks sõltuvus ühest konkreetsest hankijast, kuna ühe hankijaga tekkivate probleemide korral puuduvad varuvariandid või tuleb neid kiiresti otsima hakata. Probleemid infosüsteemis võivad tekkida nii infosüsteemi eritellimuse, turult ostmise kui ka teenuse sissostmise korral.
Mida komplektsemalt õnnestub firma tegevust mõjutavaid aspekte analüüsida ja arvestada, seda parem. Üldiselt on täheldatud, et ostetud infosüsteemide puhul on süsteemi efektiivsus kõrgem ja kulutused firma jaoks madalamad kui seda on olnud firmasiseste arenduste korral. Samas on ostetud infosüsteemide puhul vahetevahel täheldatud probleeme süsteemi integreerimisega ja paindlikkuse vähenemisega, mille tulemusena kogukulud kasvavad.
Teenuse sisseostmise eeliseks loetakse kõrget efektiivsust, kuna teenuse pakkuja on selles valdkonnas ilmselt kõrgema kvalifikatsiooniga (vähemalt tellimuse esitamise momendil) kui firma oma töötajad. Ilmselt on sel juhul suurema tähelepanu all ka firma peamine tegevusvaldkond e. sisuline äritegevus. Teenuse sisseostmine võimaldab püsikulusid näidata muutuvkuludena.
Majanduslikus mõttes loetakse positiivseks asjaolu, kui väline teenuspakkuja teeb rohkem tööd kui firma ise. Teatud juhul on võimalik vähendada kulusid või suurendada kasumit just seadmepargi vähendamise või müügi teel. Teenuse sisseostmine võib firmale kasulikuks osutuda ka seetõttu, et teenuse kvaliteet tõuseb kas siis tarbijasõbralikkuse ja/või andmete uuendamise kiirenemise tõttu. See omakorda aitab kaasa teeninduslepingute kasutamise laienemisele.
Teenuse sisseostmine võib aga olla ka riskide allikaks ettevõttele, niikaua kuni välistööjõud omab ligipääsu firma informatsioonile. Firmadel on probleem leida piiratud arvuga töötajaskonda IT spetsialiste, kes on pühendunud innovatsioonile ja uue tehnoloogia omandamisele, samas on ka selliste inimeste reaalse vajaduse kindlaks määramine küllaltki keeruline. Töötajad, kes on motiveeritud õppimisele ja on valmis kasutama oma teadmisi uues tehnoloogias on leidnud rakenduse firmades, kus nende ametialased oskused tagavad ka tõusu karjääriredelil.
Teenuse sissostu riske saab vähendada kui ettevõttes on:
- formuleeritud IT strateegia
- koostatud konkreetne ülesande püstitus, millist teenust ettevõte soovib
- määratud ettevõttepoolne projektijuht
- tagatud ettevõttepoolne järelevalve.
Tabelis 2-1 toome lühivõrdluse kulude osas oma spetsialisti poolt arendatava ja väljast sisse ostetava teenuse vahel.
Tabel 2-1
Oma töötaja (arvutispetsialist) |
Sisseostetud teenus |
Kulud |
Kulud |
Töötajale peab maksma töö- ja puhkusetasu (+ riigimaksud) kokku 12 kuu eest aastas, kuigi tegelikult ta töötab mitte rohkem kui 10,5 kuud (ühe kuu puhkab, ühe nädala on koolitusel, ühe nädala haige...) |
Teenuse eest tuleb tasuda konkreetne summa kokkulepitud pikema aja peale. Ettenägematuid kulusid pole. |
Tuleb tasuda töötaja koolituskulud ja seejuures püsib oht, et kui töötaja lahkumisavalduse esitab, oli see mahavisatud raha. |
|
Töötajal peab olema oma töökoht või kabinet ja töövahendid (arvuti, mõõteriistad, mobiiltelefon) jms. kui firma paikneb hajusalt, lisanduvad veel transpordikulud (või ametiauto) |
|
Iga töötajaga kaasnevad alati ka kaudsed kulud |
|
Töötaja vahetus põhjustab täiendavaid kulusid |
|
Aeg |
|
Oma töötaja on alati kohapeal olemas ja võib koheselt asuda probleemi lahendama (välja arvatud siis kui ta on parajasti haige või puhkusel või koolitusel või lahendab mõnd teist pakilist probleemi) |
Teenus osutatakse lepingus kokkulepitud aja jooksul või kokkulepitud perioodilisusega. |
Know-how |
|
Üks töötaja on tavaliselt kompetentne ühes teatud valdkonnas. |
IT firmas on terve meeskond IT spetsialiste, erinevate valdkondade eksperte |
Töötaja kompetentsi säilitamiseks ja kasvatamiseks tuleb teda pidevalt koolitada; pikalt ühes ettevõttes töötades on tal vaid ühe firma kogemus - puudub võrdlev info, kuidas mujal analoogseid probleeme on lahendatud. Kui ta on firmas ainuke IT spetsialist, pole kelleltki nõu küsida ... Lõppkokkuvõttes - töötaja kompetents langeb. |
IT firma spetsialistide kompetentsi eest hoolitseb IT firma. IT firmat toetavad ka nende partnerid ja tarnijad, kes pidevalt korraldavad täiendõpet erinevate toodete/teenuste osas Paljusid firmasid teenindades akumuleeruvad mitmekülgsed kogemused, lisaks on võimalus kolleegidega nõu pidada, vastava ala ekspertidega konsulteerida (näiteks partnerfirmadest) |
Konfidentsiaalsus |
|
Töölepingus on konfidentsiaalsuse punkt. Kui töötaja seda lepet rikub, riskib ta vaid oma isikliku mainega ... |
IT firma spetsialistide töölepingutes on konfidentsiaalsuse punkt, mis kohustab neid klientide ärisaladusi hoidma. Kui seda lepet peaks rikutama, rakenduvad hoolduslepingus ettenähtud trahvid ja hooldusteenust pakkuva firma maine on rikutud. |
Juhtimine |
|
Probleemideks on IT spetsialisti värbamine ja valik, motiveerimine, arendamine, juhtimine, täiendkoolitamine jne. |
Kõik vastavad probleemid on IT firma probleemid |