1.4.1 Äriplaani põhimõtted

Turumajanduse kõige olulisemaks alustalaks on tootmine, mis peab turu vajaduste muutumisel ka ise väga kiiresti reageerima. Kõige mobiilsemateks ja turuvajadustele dünaamiliselt reageerivateks ettevõteteks on läbi aegade olnud väikeettevõtted. Alates möödunud sajandi lõpust räägitakse üha rohkem uuel tasemel loodavatest väikeettevõtetest, mida nimetatakse kvalifitseeritud ettevõtluseks või iseloomustatakse väljendiga entrepreneurship. Selle all peetakse silmas kaasaegset, arenguvõimalusi ettenägevat firmat, kes saab tuule tiibadesse tänu Internetile, või laiemas mõttes tänu kommunikatsiooni- ja infotehnoloogia kiirele arengule. Ettekujutus, et ettevõtluses on rahalis-majanduslikud aspektid teisejärgulised, lisaks sellele veel laialdased riskikapitali kasutamise ja ettevõtlusinkubaatori poolt pakutavad võimalused võivad viia nii mõnegi ettevõtmise, mida pole hoolikalt juhitud, kokkuvarisemiseni.
Kõiki uusi riske tuleb põhjalikult hinnata enne kui aktiivset tegevust alustatakse, oluline on määratleda ka oodatavad tulemused. Loomulikult pole täpseid prognoose alustava ettevõtte jaoks lihtne välja pakkuda, kuna määramatus on väga suur. Samas osa potentsiaalseid riske on ikkagi võimalik arvesse võtta ja seetõttu oleks mõistlik koostada äriplaan, milles on võimalikud probleemid aga ka positiivsed küljed selgelt välja toodud.
Kui vaadelda äriplaani ülesehitust, siis pakuks välja alljärgneva lähenemise.
1. Üldosa, mis sisuliselt oleks kokkuvõte äriplaanist ja reeglina kirjutatakse kõige viimasena. See on osa, mida loetakse esimesena ja mis peaks äratama investori huvi äriplaani vastu. Kui sellest osast endale midagi huvitavat ei leita, siis pannakse äriplaan lihtsalt kõrvale.
2. Ettevõtluse äriidee, kavandatavad eesmärgid.
3. Turu analüüs. Tähelepanu tuleks pöörata potentsiaalsele kliendibaasile, turule ja konkurentidele.
4. Konkurentsieelised.
5. SWOT analüüs. Hinda oma firma tugevaid ning nõrku külgi ja võimalusi ning ohte.
6. Firma ülesehitus ja struktuur.
7. Toote elutsükli prognoos.
8. Turundus. Kuidas kavatsetakse oma toodet müüa, milliseid kanaleid kavatsetakse oma klientide informeerimiseks kasutada ja hädavajalik on koostada ka detailne turunduseelarve. Kuidas kasutada infotehnoloogilisi võimalusi reklaamiks (internet, bannerid).
9. Tootmisega seonduvad probleemid. Loomulikult peab tootmine ja kogu töökorraldus olema vähemalt sama efektiivne kui konkurentidel. Muidu võib sinu ettevõtmise tasuvus küsitavaks muutuda.
10. Finantsplaan, eelarve, bilansi- ja kasumiaruannete prognoosid. Rahavoogude analüüs. Mõistlik on kasutada siis vastavaid bilansikalkulaatorid, mida pakuvad pangad (näiteks SEB-is iplanner) ja ka mõningad teised finantsinstitutsioonid. Mõistlik oleks läbi viia ka tasuvusanalüüs.
11. Firma käivitamise etapid, kriitiliste kohtade esiletoomine.
Eeltoodud kondikava annab üldised näpunäite äriplaani ülesehituse ja põhiliste sisuliste küsimuste osas. Loomulikult omab iga äriplaan teatud erisusi ning seetõttu tuleb vajaduse korral ka vastavad kohad juurde kirjutada.
Ideid äristrateegia koostamiseks võib saada firma loomise algfaasis, ajurünnakute käigus, aga ka kasutades erialaseid oskusi ning majanduslikke ja finantsalaseid hinnanguid. Kandvast äriideest omaette ja nagu näeme seda rahandusküsimusi käsitlevas peatükis A3, on äriplaani väga tähtsaks osaks üldise kontseptsiooni tõepärasus. Seda saaks teatud tõenäosusega hinnata vastates sobivalt koostatud küsimustele, mis on toodud enamikes äiplaanide koostamist käsitlevas kirjanduse. Kui mõned olulisemad neis välja tuua siis oleks mõistlik välja selgitada põhilised faktorid, mis võivad takistada eesmärkide saavutamist, kas äritegevuse, tegevusala või tegevuse enda tõttu. Kuidas prognoosida vahendite vajadusi äritegevuse arendamiseks, alates kontorimööblist ja lõpetades tootmiskuludega. Mõistlik oleks hinnata alati pakutava teenuse või toote osas hinna ja kvaliteedi suhet. Kuidas rakendada infosüsteemi? Kui firma on tugeva infotehnoloogilise taustaga, siis tuleb infosüsteemile mõelda juba ettevõtte loomise ajal. Infosüsteemi väljatöötamise plaan peab haakuma ettevõtte arengukava, strateegia ja kõikide tegevusvaldkondadega. Samuti ei tohiks unustada hinnangute andmist infosüsteemi väljatöötamise kuludele.
Kokkuvõtteks võib öelda, et innovaatilised lahendused on alati olnud tulevase edu aluseks. Kahjuks pole alati võimalik väga lennukaid ideid ratsionaalselt kirjeldada.