6.1.1 Võrguhalduse põhifunktsioonid

Võrgurakenduste muutumine elutähtsaks ettevõtete opereerimisel on põhjuseks, miks on vaja võrgus toimuvat pidevalt monitoorida ja tuvastada võimalikud probleemid kiirelt. Võrguprobleemid võivad ettevõttele maksma minna palju raisatud töötunde, rikkuda ärisuhteid ja ruineerida avalikku imagot. Seetõttu on hädavajalik omada tööriistu, mis suudavad tuvastada häired võrgu töös või võrguteenuse kättesaamatuks muutumise. Võrguhaldus peab võimaldama võrgu kontrolli, konfimist ja analüüsimist mõistliku hinnaga, et tagada võrguteenuse vajalik jõudlus ja kvaliteet.
Võrguhalduse üldnõuded:
- Tagada võrgu ja teenuste jätkuv töö ja avastada võimalikud probleemid
- Anda ülevaade võrguressurssidest ja näitama nende seosed
- Anda ülevaade vajalikest hooldustegevustest (tarkvara- ja seadmete uuendused)
- Võimaldada võrguseadmete keskset konfimist
Haldusfunktsioonidel on järgmised kategooriad:
- Konfiguratsioonihaldus
- Tõrkehaldus
- Jõudlushaldus
- Turvahaldus
- Kasutajate haldus
- Aruandluse koostamine
Tõrkehalduseks (Fault Management / Breakdown Management) nimetatakse võrguhaldust, mille ülesandeks on leida ja tuvastada tõrkeid võrkudes. Kaasaegsed vahendid sisaldavad ka võimalusi tõrgete parandamiseks ning ennetamiseks.
Tõrkehaldus sisaldab vähemalt kolme faasi:
- Tõrke leidmine ja tõrketüübi tuvastamine ja klassifitseerimine tähtsuse järgi
- Tõrkeallika isoleerimine
- Tõrketeate edastamine ja võimalusel parandamine
Tööriistad, mida saab kasutada tõrkehalduse protsessis on:
- Probleemi tuvastamistööriistad, mis informeerivad administraatorit veaolukorrast
- Veaanalüüsi tööriistad, mis suudavad vea põhjuse välja selgitada
- Laiendatud tööriistad, mis töötavad seadmete püsivara tasemel ja suudavad ka veaolukordi automaatselt lahendada. Näiteks marsruuteri tarkvara oskab tuvastada katkenud võrgutee ja marsruute võrguliikluse alternatiivset teed kasutades.
Joonis 6‑1. Tõrkehaldussüsteem (Allikas: Learning Materials for Information Technology Professionals (EUCIP-Mat))
Samas ei saa
kõiki selliseid lahendusi klassifitseerida üldisteks võrguhaldusvahenditeks,
vaid tegemist on teatud spetsiifiliste tehnoloogiatega seotud lahendustega.
Kaasaegsed võrguhaldustööriistad on graafilise liidesega ja võimaldavad
erinevaid probleemidest teatamise mehhanisme. Et efektiivselt hallata
tuvastatud probleemide lahendamist on oluline integreerida tõrkehaldus kasutajatoe
ja probleemijuhtimise protseduuridega (vt. Peatükk 7).
Võrguhaldustegevus peab olema toetatud konfiguratsioonihaldusprotsessiga,
kaughaldusvõimalustega javõimalusega häälestada ettevõtte võrguseadmete
konfiguratsiooniparameetreid. Sel kujul on võimalik arhiveerida erinevaid
juhtumeid ja võrguseadmeid keskserveris ning sisse viia regulaarne
hooldustegevus võrguseadmetele.
Väga oluline on ka turvaseisukohalt võimalus kontrollida kasutusel
konfiguratsiooni igapäevaselt ja võrrelda seda ootuspäraste tulemustega.
Selline praktika võimaldab kiirelt tuvastada võimalikud ründed seadmetele.
Seetõttu peab iga võrguhalduslahendus sisaldama ka tööriistad
konfiguratsioonihalduseks. See võib olla lihtsakoeline süsteem, mis suudab vaid
tuvastada seadmed või ka keerukam, mis suudab seadmete logifaile kontrollida,
tuvastada vead konfiguratsioonis ja koostada aruandluse seadmete
kasutusstatistikast.
Jõudlushaldus (Performance Management) on võrguhaldus, mis võimaldab jälgida võrgusõlmede ja seadmete koormust ning teha nii kindlaks võimalike võrkude kitsaskohti. Selleks analüüsitakse võrguseadmeid ja nende kasutust ning ka võrgu infrastruktuuri vastavust nõuetele. Sellised tegevused toetavad ka võimekuste planeerimise protsessi, andes sellele vajalikku sisendinfot, et defineerida poliitikad seadmete efektiivseks kasutamiseks. Jõudlushaldus hõlmab:
- Seadmete kasutusstatistika kogumist
- Teadustamiskünnise (Notification Threshold) defineerimist
- Võimalikud testimis- ja simuleerimistegevused
- Aruandluse koostamine
Jõudlushalduse rakendamiseks on vaja hinnata:
- Edastatavate andmete hulka ajaühikus ja summaarselt
- Seadmete või teenuste reageerimisaeg tipptunnil, mis arvutatakse päringuaja, töötlemisaja ja vastamisaja summeerimisega.
- Tagasilükatud päringute protsent ülekoormuse tõttu
- Käideldavus, mis mõõdetakse kahe järjestikuse veaolukorra keskmisest ajavahest
- Tuvastada madala koormusega aeg hoolduse tegemiseks
Võrkude turvahaldus (Security management) kasutab
erinevaid võrguhaldusvahendeid ja -süsteeme võimalike rünnete ning muude turvaohtude
tuvastamiseks, ennetamiseks ning tõrjumiseks.
Võrgu turvamine saab alguse info defineerimist, mis on kriitiline ettevõtte
turvalisuse tagamiseks või puudutab töötajate isikuandmete
privaatsust.Järgmiseks on vaja identifitseerida juurdepääsukanalid nagu
terminaliteenused, FTP, HTTP serverid, võrkude jagamine ja kõik mis seotud
nende teenuste avalikuks tegemisega kaasaarvatud asjassepuutuvad
infrastruktuuriteenused nagu DNS.
Andmete turvamine võib olla teostatud erinevatel tasemetel:
- Andmelingi kihis kasutades krüptograafiat
- Võrgukihis, lubades valitud liikluse, filtreerides pakette
- Rakenduskihis, läbi turvalise ja kindla autentimisprotseduuri
Samal ajal peab võrguhaldus arvestama, et ei oleks takistatud tööks vajalike teenuste toimimine ja kättesaadavus. Ehk siis tuvastama teenusetõkestamise ründed. Turvahaldus peab tõkestama võimalikud ründed ja andmete varastamise katsed või andmete muutmise katsed ja teenuste tõkestamise ohud. Selleks peab turvahaldussüsteemi infrastruktuur olema varustatud kontrolli ja jälgimissüsteemidega, mis suudavad tuvastada info kasutuse kiirelt ja efektiivselt. Kontrollisüsteemid hoiavad ära autoriseerimata juurdepääsu, jälgides ja informeerides administraatorit võimalikest rünnetest ja autoriseerimata juurdepääsu katsetest.
Tööriistu
võrgu kaitseks saab eristada passiivseteks ja aktiivseteks, vastavalt sellele
kuidas toimib nende jälgimismehhanism. Passiivsed võimaldavad võrgu hetkeseisu
kontrollida teatud ajaintervallide tagant aga aktiivsed mõõdavad pidevalt
teenuste ja seadmete kasutust reaalajas ning reageerivad kahtlastele
juhtumitele toimumise hetkel nii teadete kui ka konfiguratsioonimuudatuste
kaudu.
Jälgida on vaja ka üksikute kasutajate võrguressursside kasutust. Selle info
põhjal on võimalik tuvastada kasutajatepõhine võrgukoormus ja vajadusel
reageerida ja prioritiseerida võrguliiklus efektiivselt, et takistada võrgus
ummistusi. Näiteks tuleb anda prioriteet VoIP liiklusele ja piirata failide
allalaadimisele jagatavad võrguliikluse mahtu.
Vastavalt sellele millise võrgumeediumi kaudu liigub võrguhalduse liiklus
jagunevad võrguhaldussüsteemid kas välispidiseks (offline), kui halduse jaoks
on eraldi võrguinfrastruktuur või seespidiseks (inline), kui võrguhaldus toimub
samal võrgumeedial kus muu aktiivne võrguliiklus. Näiteks on võrguliikluse
parameetrite mõõtmiseks on kohane kasutada halduse jaoks sama võrku, mida
mõõdetakse.